THOMSEN: JEG HAR TAGET ET VIGTIGT SKRIDT Skrevet d. 02/04 2019

SIK’s assistenttræner, 36-årige Martin Thomsen, kunne ved årsskiftet sætte flueben ved en gennemført A-licens, DBU-træneruddannelse. Efter et år på skolebænken, er han tilbage med ny viden og inspiration til arbejdet på træningsbanen.

En passioneret kriger, en SIK legende, assistenten og Røll's højre hånd, Martin Thomsen har i løbet af det seneste år været igennem DBU’s A-træneruddannelse, som han netop har bestået her i starten af 2019.

Den tidligere superligaprofil, der vendte hjem til Skive for 3 år siden, er nu i gang med sin tredje sæson for skibonitterne. Martin indstillede sin aktive karriere i sommeren 2017 og har været en fast del af teamet på sidelinjen lige siden. Efter både at have været på skolebænken, på studieture og selv skulle skrive en større afsluttende opgave, er Martin glad for at A-licensen nu er i hus.

– Det har selvfølgelig været et ret intensivt forløb, men det har været lærerigt og rigtig inspirerende også. Jeg kan mærke jeg har taget et vigtig skridt i min udvikling som træner. Det er noget helt andet, fordi at jeg har kunne fokusere 100% på planlægningen af træningen og det synes jeg er rigtig fedt, og jeg kan mærke at jeg også har udviklet min egen identitet i forhold til trænergerningen, fortæller Thomsen.

Martin kom første gang til Skive som 21-årig fra Viborg FF, og bortset fra 4 år hos bl.a. Hobro og Silkeborg, har han været en del af SIK siden.

For Skive IK har det været vigtigt at få Martin Thomsen afsted og få en træner, som har de rigtige ressourcer til at udvikle og give spillerne nogle nyttige værktøjer som de gøre brug af. For Thomsen er det et stort skulderklap, at klubben investerer i lige netop ham og hans træneruddannelse.

– Det synes jeg er rigtig fedt og en naturlig måde at gøre det på, at både klubben og jeg arbejder for at jeg kan dygtiggøre mig. Det jo et signal om at klubben giver mig opbakning i det at blive træner, og det er selvfølgelig rigtig fedt, siger Thomsen.

Taktisk føler han også, han har udviklet sig meget siden sin begyndelse på sin trænergerning, og blandt andet i forhold til arbejdet med dødbolde, har han qua sin eksamensopgave under forløbet, fået indarbejdet noget af dette på holdet.

- Jamen jeg skrev om hvordan målene bliver scoret og om det er derfor, at vi har fået et rigtig fint snit i foråret på hjørnespark, hvor vi har scoret 4 mål i de sidste 3 kamp, det skal jeg lade være usagt, siger en storsmilende Martin Thomsen.

A-licensen er den næsthøjeste licens man kan opnå. Med en A-licens bliver man kvalificeret til at træne elitehold på nationalt niveau, og derudover giver en A-licens også mulighed for at søge om optagelse på DBU’s højeste træneruddannelse, P-træner.